Forældresamarbejde

Det samarbejde, vi har med jer forældre, er rigtig vigtigt for, at vi kan give børnene i Månestrålen en hverdag, hvor de trives og udvikler sig. Vi ønsker os et samarbejde, som er åbent, tillidsfuldt og baseret på, at vi taler sammen om alt det, der rører sig i jeres barns liv, både stort og småt.

Af samme grund vil vi meget gerne have, at I fortæller os, hvis der er noget, der påvirker jeres barn. På den måde kan vi bedre forstå, hvis eksempelvis jeres barn er lidt trist eller stille en dag. Intet er for småt til, at vi gerne vil høre fra jer. Hvis der er noget særligt, som fylder, afsætter vi tid til at tage en samtale med jer.

Vi går op i at være fleksible over for alle de ting, der fylder i jeres families liv. I Månestrålen er vi nemlig til for børnenes skyld, og derfor forsøger vi altid at møde de behov, vores familier har, for at hverdagen med et barn i institution hænger sammen. Vi er en mangfoldig institution, og her er plads til alle familier.

Den daglige dialog

På vores forældreintra, Aula, sender vi beskeder ud, når der er noget, I forældre skal vide. Her deler vi også billeder fra hverdagen, så I kan følge med i og tale med jeres børn om, hvad vi laver her hos os.
Meget af kommunikationen med jer foregår desuden, når I afleverer og henter. Her er altid tid til at tale om, hvordan jeres barn har det, og hvad vi har lavet på dagen.

Forældresamtaler og forældremøder

Vi har en række faste samtaler med jer forældre, hvor vi tager os god tid til at tale sammen om jeres barn.
Hvert år holder vi en årlig trivselssamtale, hvor vi mødes og taler om, hvordan jeres barn trives og udvikler sig her i Månestrålen.

Når jeres barn starter hos os, holder vi en indkøringssamtale, hvor vi lærer hinanden at kende og aftaler, hvordan jeres barns første tid hos os skal foregå. Herefter tilbyder vi en samtale igen efter 3 måneder, hvor vi kan tale om, hvordan indkøringen er gået, og hvordan jeres barn har det i sin nye hverdag.

Vi holder også samtaler ved overgangene til børnehave og skole. Her taler vi om, hvad det nye kapitel indebærer, og hvordan vi i samarbejde får skabt en god og tryg overgang for jeres barn.

Hvert efterår har vi desuden et forældremøde for hele huset, hvor vi holder valg til forældrerådet og forældrebestyrelsen. Derefter fordeler vi os ud på stuerne, og personalet på jeres barns stue fortæller om, hvad der rører sig på stuen. Her er også god mulighed for, at I kan få stillet jeres nysgerrighed og stille spørgsmål til eksempelvis pædagogikken, vores rutiner og de aktiviteter, vi laver med børnene.

Forældreråd

I forældrerådet er du med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik, der præger aktiviteterne og hverdagen her i Månestrålen. Du har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. Du kommer tæt på vores dagligdag og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder. Valg til forældrerådet sker en gang årligt på et forældremøde for hele institutionen. Forældrerådet holder møder fire gange om året.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle enheder i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt medlemmerne i institutionens forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder seks gange om året.

Læs mere om forældreindflydelse her.