Fra vuggestue til børnehave og fra børnehave til skole

Vi gør os umage for at gøre det trygt og spændende og forberede jeres barn på rykket fra vuggestue til børnehave, og igen når det skal starte i fritidshjem og skole. Ved begge overgange inviterer vi jer forældre til en samtale, hvor vi kan tale om skiftet og om, hvordan vi sammen gør jeres barn parat til sin nye hverdag.

Overgang til børnehave

Når jeres barn nærmer sig de 3 år, er det tid til at skifte fra vuggestue til børnehave. Selvom vi er en samlet institution, er det stadig en ny stue med nye børn og voksne, som jeres barn skal starte på. For at give jeres barn en rar og tryg start i børnehaven, bruger vi ugerne op til på at tage på mange besøg på den nye stue i børnehaven, så barnet lærer de nye voksne at kende og får sat ansigt på børnene.

Hvis flere børn fra vuggestuen skal starte i børnehave i den samme periode, plejer vi at samle dem og lade dem følges, så børnene starter sammen med et kendt ansigt.

Overgang til skole

Hvert efterår samler vi en skolegruppe for de børn, som skal starte på fritidshjem og i skole det kommende forår. Skolegruppen mødes hver fredag og laver aktiviteter sammen, som ryster dem sammen og gør dem klar til at starte i skole. Typisk går vi over på Tingbjerg Fritidshjem, så børnene kan lære de nye rammer at kende og få sat ansigt på de voksne i fritidshjemmet.

I skolegruppen handler det ikke om at lære alfabetet eller at kunne tallene – i stedet klæder vi børnene på til de nye rammer, deres hverdag skal foregå i. Det handler blandt andet om at kunne bruge sproget til at kunne sige til og fra og udtrykke sine følelser og om at kunne sidde stille i en stor gruppe og modtage en besked fra en voksen. Det handler også om at kunne tage ud på tur med færre voksne og at kunne indgå i nye relationer, at være en god ven, og at kunne bede om hjælp.

Vi har et godt samarbejde med Tingbjerg Skole og Fritidshjem, hvor vi hvert år sammen vælger nogle lege, sange, rim og remser, som børnene lærer at kende hos os. De kommer nemlig til at bruge de samme lege og sange på fritidshjemmet og i skolen, og på den måde møder børnene nogle genkendelige ting, som de kan føle sig trygge ved at deltage i og kender på forhånd.